Kookboek Review: Annabel Langbein – Simple Pleasures

Deel met vrienden en familie

Tv kok Annabel Langbein heeft een nieuw kookboek, Simple Pleasures. Het boek zou volgens de kaft vol zitten met pure en smaakvolle gerechten, waar je met je vrienden en familie van kan genieten. Vanaf 5 september te koop in Nederland, maar ik heb nu al een exemplaar binnen en heb hem gereviewed. Lezen jullie mee?

Annabel Langbein
Annabel Langbein is een Nieuw-Zeelandse tv kok. In Nieuw-Zeeland is ze zeer bekend, je zou wel kunnen zeggen beroemd. Hier ken je haar misschien van haar programma op 24Kitchen. Je ziet haar daar de heerlijkste gerechten maken met ingrediënten die ze uit haar gigantische tuin haalt (of bij de buren). Haar kookboek is gebaseerd op haar tv show. (of andersom? ik weet het niet zeker, maar het heeft met elkaar te maken!)

Annabel Langbein simple pleasures

Eerste indruk van het boek
Het boek is mooi vorm gegeven, er wordt  een duidelijk lettertype gebruikt en er staan veel foto’s in.  Bij elk recept zit wel een foto. De pagina’s zijn mat, wat er misschien minder luxe uitziet, maar wel prettiger werkt.. het weerkaatst minder licht.  Annabel staat wel op een aantal foto’s, maar zeker niet op alle. Dit vind ik zelf fijn, want als ik een kookboek koop, gaat het met toch vaak om de recepten en niet om hoe de schrijver of schrijfster er uit zien! De kaft van het boek is niet uitgesproken, in een boekenwinkel zou hij mij niet direct opvallen tussen de andere boeken. Dat gezegd dekt het prima de lading. Ik snap alleen niet waarom er gekozen is voor een Engelse titel (Simple Pleasures), daar hadden ze heus wel wat leuks in het Nederlands voor kunnen verzinnen?

Indeling
Het boek begint met een duidelijk inleiding over hoe je het boek kunt gebruiken. De recepten zijn verdeeld in een aantal hoofdstukken zoals “Uit de oven” , “Uit meer en zee”  en “uit de voorraadkast” . Naast elk recept is een foto geplaatst. Zo nu en dan heb je een dubbelfoto met daarbij een voorbeeldmenu, dat je samen kunt stellen met de recepten uit het boek. Heel handig staat er dan ook meteen bij op welke pagina de recepten zich bevinden.

Annabel Langbein simple pleasures

Aan het einde van het boek krijg je nog wat tips, trucs en uitleg over in het boek gebruikte terminologie. Handig, zeker voor een beginnende kok.
Nog handiger zijn de lijsten met “Fridge Fixings”, “Van tevoren” , “Vegatarisch” en “Glutenvrij”.

De recepten
De meeste recepten hebben niet veel ingrediënten nodig. Er wordt veel gebruik gemaakt van “normale” ingrediënten. Dit is we l zo prettig, zo hoef je niet veel geld uit te geven aan producten die je na dit recept nooit meer zal gebruiken. Ik denk dat 90% van de gebruikte ingrediënten uit dit boek te koop zijn in een gemiddelde supermarkt. De meeste recepten zijn redelijk eenvoudig en zeer goed te gebruiken voor de beginnende thuiskoks. Er zijn ook gerechten die iets uitdagender zijn, zoals bijvoorbeeld zelf haloumi maken of Ossobuco. Maar er staat dan ook weer een eenvoudige tapenade in. Voor iedere gelegenheid of maaltijd staat er wel iets lekkers in!

Annabel Langbein simple pleasures

Hoewel het een vertaald boek is, tenminste ik ga er vanuit dat Annabel niet stiekem ook in het Nederlands schrijft, is hier gelukkig weinig van te merken. Het leest gemakkelijk weg en er worden geen ingrediënten gebruikt die misschien wel normaal zijn in Nieuw-Zeeland, maar niet in Nederland.

Annabel Langbein simple pleasures

De recepten zijn zeer gevarieerd en komen uit verschillende wereldkeukens, zoals bv. de Marokkaanse, Spaanse, Franse en Mexicaanse keuken. Ik vind het wel fijn dat dit lekker door elkaar wordt gebruikt. Zelf kook ik ook graag uit verschillende keukens, ze hebben immers allemaal wat lekkers.

Er is een goede verdeling tussen vlees, vis en vegetarische gerechten. Ook geeft ze van een aantal gerechten aan hoe je een vegetarische variatie zou kunnen maken.

Annabel Langbein simple pleasures

Conclusie
Simple Pleasures van Annabel Langbrein  is een handig boek voor de beginnende en leuk voor de iets gevorderde thuiskok. De recepten zijn simpel, maar wel inspirerend. De mooie foto’s maken het een leuk boek om door te bladeren. Het kookboek is ook uitermate geschikt om te geven als cadeau, aangezien de ingrediënten zo makkelijk verkrijgbaar zijn. En stiekem klopt de (Engelse) titel wel heel goed bij het boek!

Annabel Langbein simple pleasures

Wel heb ik nog een tip voor Annabel, in vegetarische gerechten hoort natuurlijk ook geen vis!!

Binnenkort geeft ik een etentje voor een aantal vrienden, waarbij ik puur en alleen gerechten uit het boek zal maken. Ik ga proberen om me dan ook echt aan de recepten te houden (normaal gebruik ik ze alleen als een richtlijn). Ik zal in een nieuwe post laten weten hoe het volgen van de recepten is gegaan en natuurlijk ook hoe iedereen het vond smaken!

Simple Pleasures van Annabel Langbrein  is vanaf 5 september te koop in Nederland en de prijs zal rond de 25 euro liggen.

Deel met vrienden en familie

Join the Conversation

1. Kiss & Make-up says:

Leuk dat er ook vegetarische recepten instaan 🙂

1. Ja, lekker om af te wisselen en als ik vega gasten op bezoek krijg is het ook handig natuurlijk.
      Misschien stimuleerd zo’n combineerd boek mensen ook om vaker vega te eten. Mensen die niet zo snel een geheel vegatarisch kookboek zouden kopen.

1. Ik kijk bij een kookboek stiekem toch altijd eerst naar de plaatjes.

2. Wat leuk dat je hem al hebt. Ik ken haar niet, maar ben gek op koken en moet me echt verdiepen in kookboeken. Dankjewel voor de tip!

1. Oh dan is dit zeker een leuk boek om (weer?) mee te beginnen, vooral omdat de ingredienten redelijk normaal zijn. Ik heb zelf al veel zin om wat gerechten hier uit te eten, helaas eten ik voorlopig niet thuis… (oh oh luxe problemen)