Koolhydraatarm weekmenu vol met lente recepten

Koolhydraatarm weekmenu Lente recepten
Een keer wat anders op Flying Foodie: een volledig weekmenu, met heerlijke koolhydraatarme recepten om je voor te bereiden op de zomer. De bijgeleverde boodschappenlijst maakt het helemaal eenvoudig om een week lang koolhydraatarm te eten!

Koolhydraatarm, wat houdt dat nou eigenlijk in? In het geval van dit weekmenu betekent het dat het vrij is van snelle koolhydraten. Dat betekent dat je deze week geen witte rijst, pasta, aardappelen, brood of andere witmeel producten op het menu zult hebben staan. Naast dat dit weekmenu vrij is van snelle koolhydraten, is het ook nog eens vrij van toegevoegde suikers.

Het menu is geschikt voor de flexitariër. Het menu bevat namelijk twee maaltijden met vlees, twee vega en één met vis en er worden daarnaast alternatieven gegeven om deze te vervangen.

Koolhydraatarm weekmenu

Maandag – Poké bowl met zwarte rijst

Poke bowl met zwarte rijst
We beginnen de week lekker kleurig met een zwarte rijst poké bowl. Zwarte rijst ziet er niet alleen heel stoer uit, het zit ook nog eens vol gezonde vezels. Kun je geen zwarte rijst krijgen? Vervang deze dan met bijvoorbeeld quinoa.

Ben je niet zo’n fan van zalm? Vervang de zalm dan bijvoorbeeld met verse tonijn of gekookte garnalen.

Recept maandag

Dinsdag – Bloemkoolcouscous met kip

bloemkool couscous met kippengehaktballentjes
Wat een feestje! Wie dacht dat je met koolhydraatarm eten geen couscous meer kunt eten, zit er mooi naast. Met de super veelzijdige bloemkool kun je namelijk een heerlijke couscous maken. Je gebruikt voor dit recept een halve bloemkool, de andere helft bewaar je voor de tortilla’s op vrijdag.

Eet je liever vega vandaag? Vervang dan de gehaktballetjes met falafel balletjes!

Recept dinsdag

Woensdag – Groene soep

Groene soep met courgette broccoli spinazie
Groen, groener, groenst en ook nog eens super eenvoudig te maken. Maak deze heerlijke, gezonde soep en vries de rest in voor een later moment. Neem hem gerust de volgende dag mee als lunch; koud is het namelijk ook heel erg lekker.

Wil je er toch nog wat bij? Wat dacht je van een lekkere Parmezaanse kaascracker of wat knapperig gebakken spek?

Recept woensdag

Donderdag – Bloemkooltortilla’s, met aioli, gegrilde groene asperges en worstjes

Recept bloemkool tortilla
Als het goed is hebben we van dinsdag nog een halve bloemkool over. Daar kunnen we natuurlijk meer mee doen! Maak met een simpel recept heerlijke bloemkooltortilla’s, die echt niet onderdoen voor de aardappelvariant. Lekker met wat vers gemaakte aioli, gegrilde groene asperges en worstjes.

Groene asperges grillen is super simpel. Verwijder het houterige stukje dat vaak aan de onderkant zit en snijd de groene asperges in de breedte doormidden. Bak de asperges op hoog vuur in een koekenpan met een klein beetje olie. Besprenkel met wat zeezout en eventueel van citroenrasp!

Recept donderdag + zelfgemaakte aioli

Vrijdag – Gepofte zoete aardappelen met kikkererwten
gepofte zoete aardappel met kikkererwten

We sluiten ons koolhydraatarme weekmenu af met één van mijn favoriete recepten van het moment. De zoete aardappelen pof je het lekkerste in de oven, zoals in het recept beschreven, maar het kan ook snel in de magnetron.

Recept vrijdag
Ik hoop dat jullie het een lekker en inspirerend koolhydraatarm weekmenu vinden. Om het geheel nog makkelijker te maken heb ik een boodschappenlijstje gemaakt, waar alle ingrediënten voor de hele week (voor twee personen) op staan. Het boodschappenlijstje vind je hier: Boodschappenlijst

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust!

Voor diegene die niet koolhydraatarm eten: lijkt dit jullie toch ook een lekker weekmenu?
En zouden jullie allemaal graag nog meer weekmenu’s zien op deze manier?

12 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge