FF Review: Ottolenghi Flavour

Deel met vrienden en familie

Flavour is het nieuwste kookboek van Yotam Ottolenghi. Ottolenghi is zo ongeveer de Beyoncé van de kookboekenwereld. Als hij een nieuw kookboek uitbrengt dan rennen kookliefhebbers van over de hele wereld naar de (digitale) boekenwinkel. Tot nu toe was dit altijd meer dan terecht, maar heeft hij het met Flavour weer geflikt of is de Ottolenghi-magie inmiddels uitgewerkt?

Na zijn succes met onder andere Plenty en Simple komt Ottolenghi nu dus met Flavour. In Flavour weet hij, in ruim 100 recepten, wéér de nadruk te leggen op groente en al het lekkers dat je ermee kunt doen. Dit keer krijgt hij hulp van Ixta Belfrage, die in zijn testkeuken heeft gewerkt.

Review Ottolenghi Flavour kookboek

Waar hij ons eerder vooral kennis liet maken met de smaken van de Midden-Oosterse keuken, zie ik nu ook veel ingrediënten en smaken die ik herken uit de Thaise, Vietnamese, Indonesische, Japanse en Koreaanse keuken. Niet dat het Midden-Oosten helemaal is vergeten: recepten met heerlijke harissa, kardemom en tahin zijn nog steeds van de partij. Daarnaast komt ook de Zuid-Amerikaanse keuken aan bod; dat komt vast uit de koker van Ixta!

Het nieuwste kookboek van Ottolenghi is opgedeeld in drie delen:

• Bewerking  – verschillende kookmethoden die ervoor zorgen dat groenten nóg lekkerder worden.
  • Combinaties – hier deelt hij vier basiscombinaties die essentieel zijn voor een goede smaak.
  • Producten – hier vind je groenten die zo veelzijdig zijn, dat ze een hoofdrol in gerechten verdienen.

Ottolenghi Flavour combinations

Flavour’s 20 ingrediënten

In Flavour geeft Ottolenghi ons 20 essentiële ingrediënten, waarvan hij graag wil dat we ze leren kennen. Ze zijn de essentie van Flavour in smaak en geur. Van de 20 ingrediënten heb zelfs ik, als doorwinterde kookliefhebber die gek is op de Oosterse keuken, slechts 11 ingrediënten in huis. Ik heb mijn voorraad kast inmiddels dus uitgebreid. Van sommige ingrediënten zou ik ook niet weten waar ik ze kan vinden: waar haal je bijvoorbeeld zwarte limoen? Oké, bij pitpit schijnbaar.

Je zult dus wat verder moeten zoeken dan je standaard supermarkt om de recepten uit Flavour te kunnen maken. Sommige ingrediënten zijn redelijk goed te krijgen, zoals miso, rijstazijn en vissaus. Gochujang begint al bekender te worden, maar voor dingen als cascabel-chilipepers en zwarte limoen zal je meer je best moeten doen. Wel heeft Ottolenghi in het verleden bewezen dat hij ingrediënten zo populair kan maken met zijn recepten, dat ze ook hier steeds makkelijker verkrijgbaar zijn. Je hoeft ze volgens de schrijvers zelf niet meteen allemaal in huis te hebben, je kunt ook zonder veel van de recepten maken. Ik vraag mij wel af: mis je dan de essentie van het boek niet?

Ottolenghi Flavour in het kort

💰 Prijs: € 32,00
🌸 Bijzonderheden: focus op groente
⭐ Moeilijkheidsgraad: gemiddeld
🥦 Vegan friendly: ja
🌎 Waar te koopbol.com en amazon.nl

Tip: wil je het boek graag, maar valt hij net buiten je budget? In het Engels is hij bijna 10 Euro goedkoper en de Kindle editie is slechts 17 Euro. Nog steeds te duur? Wist je dat de bibliotheek ook heel veel kookboeken heeft? Echt een aanrader om eens te gaan kijken!

Vega en vegan met veel Flavour

Het grootste gedeelte van de recepten in Flavour zijn vegan of vegan te maken en daarnaast is alles vegetarisch. Of nou ja, bijna dan: er zijn een paar recepten met ansjovis, en wat overblijft is vegetarisch. Soms ook vissaus, maar daar geeft hij een alternatief voor zonder vis. Ook opletten: niet alle gebruikte kazen zijn vegetarisch gestremd.

Ottolenghi Flavour recept

Recepten die mij erg aanspreken

• Eenpans-orecchiette puttanesca
  • Rijstbeignets met kimchi en gruyère
  • Aspergesalade met tamarinde en limoen
  • Aardappels en gesmoorde eieren met gochujang uit de oven
  • De ultieme ragú uit de oven

Om rekening mee te houden

Ben jij, of degene voor wie jij het boek koopt, een beginnende kok die op zoek is naar makkelijke maaltijden voor doordeweeks met niet al teveel ingrediënten? Dan is dit niet het boek voor jou. Ook als je geen zin hebt of plezier haalt uit het zoeken en ontdekken van nieuwe ingrediënten en smaken, raad ik dit boek niet aan. Dan mis je uiteindelijk toch teveel van het boek.

Yotam Ottolenghi Flavour

Conclusie

Het is moeilijk, nee, zelfs gevaarlijk, om kritisch te zijn op Ottolenghi. Het is zoals met het nieuwe album van Beyoncé: de meeste fans zullen dan gewoon zeggen dat je het niet begrijpt. Het ligt aan jou, niet aan hun held! Gelukkig is het niet nodig, want hij heeft het gewoon weer geflikt! Flavour is wéér een boek met recepten die niet al te moeilijk zijn om te maken, maar waarmee je wel nieuwe smaken en combinaties leert kennen. Perfect voor de kookliefhebber die zin heeft in een nieuw avontuur in de keuken, zonder daar allemaal nieuwe apparatuur of trucjes voor te leren. Het boek dwingt je op zoek te gaan naar nieuwe interessante ingrediënten en is ook zeker geschikt voor liefhebbers die vaker vega of vegan willen gaan eten.

Deel met vrienden en familie

Join the Conversation

1. Lonnie from the block says: