Reisverslag Bali – Deel 1

Deel met vrienden en familie

In november, terwijl hier langzaam de kou toesloeg, beleefde ik drie glorieuze weken op de zonnige eilanden van Indonesië. Ik heb een super leuke reis gehad en heel veel gezien, gedaan en ontdekt. Vandaag deel ik met jullie deel 1 van mijn reis. Binnen een week waren we al een klein beetje opgelicht en maakten we kennis met de corrupte politie van Bali. Nieuwsgierig?

Dinsdagavond laat vlogen we van Amsterdam naar Jakarta. Aangezien ik, zoals de meeste Nederlanders, maar 25 vakantiedagen per jaar heb, besloot ik om overdag gewoon te werken. Ik moet je zeggen: het kostte me allemaal wel wat extra moeite om mij te concentreren op mijn werk. Om 17:00 uur was het eindelijk tijd om mijn laptop dicht te klappen en mijn backpack op mijn rug te hijsen.

Na wat eten en een filmpje (How To Train A Dragon 2! Super leuke film) besloot ik dat het tijd werd om te gaan slapen. Dopjes in, sjaal voor mijn ogen en mezelf lekker ingewikkeld in een deken. Ik  moet zeggen dat ik steeds beter word in slapen in een vliegtuig, want toen ik wakker werd duurde het nog maar 1,5 uur voordat we zouden landen in Kuala Lumpur (Maleisië). In Kuala Lumpur hadden we maar een hele kleine stop-over, want na 20 minuten moesten we alweer het vliegtuig in. Het vliegveld is prachtig, maar daar hebben we helaas maar weinig van gezien. De vlucht naar Jakarta ging ook voorspoedig en rond 18:00 uur lokale tijd kwamen we aan in Jakarta.

Reisverslag Bali klaar voor vetrek

Vochtige hitte, chaotisch verkeer en de geur van eten. Jaaaaaa, we zijn in Azië! Van tevoren hadden we bedacht dat we na zo’n lange vlucht vast geen zin meer zouden hebben om direct door te vliegen naar Bali en hadden dus een hotel in de buurt van het vliegveld geboekt. We verbleven in het FM Resort Hotel Jakarta en dat was helemaal prima. Niet zo bijzonder, maar zeker meer dan goed. Het was wel duidelijk dat het hotel helemaal gericht was op mensen die op doorvlucht zijn, want het ontbijt begon al om 4:00 uur!!

Op naar Bali

We hebben er super veel zin in, maar het zit ons allemaal niet mee. Onze vlucht naar Bali blijkt vertraging te hebben. De informatievoorziening is ronduit beroerd en we hebben totaal geen idee wanneer we eindelijk gaan vertrekken. Af en toe wordt er wel wat over de speakers geroepen, maar dat is echt niet te verstaan. We spotten een stel Indonesische dames met hetzelfde vluchtnummer op hun ticket en besluiten die in de gaten te houden. Helaas is er echt niets te doen in de wachthal en heeft de drankjesmachine mijn geld opgegeten zonder iets terug te geven. Een paar uur vertraagd vliegen we alsnog naar Bali! De gezellige Javaan die naast ons zit weet ons te vertellen dat dit de normaalste zaak van de wereld is, misschien toch maar goed dat we niet dezelfde avond nog door zijn gevlogen naar Bali.

De aankomst op Denpaser loopt op rolletjes. Zodra je het vliegtuig uitstapt zie je al de prachtige hindoeïstische entree en ruik je in de verte de zee. Onze backpacks komen snel naar buiten gerold en het weer is heerlijk! Het leven lacht ons toe en we hebben er super veel zin in. “Bali, here we are!!!!”

Reisverslag Bali Indonesie

Helaas blijkt onze pech van de dag er nog niet helemaal op te zitten. Ons chauffeur is nergens te bekennen. Na veel gedoe is hij er dan toch eindelijk, maar kan hij dankzij de zeer beroerde routebeschrijving van onze host ons verblijf niet vinden. Na flink wat uren ronddwalen en veel bellen komen we eindelijk bij ons verblijf aan. Inmiddels ben ik al flink geïrriteerd en heb ik het vermoeden dat we helemaal niet zijn op het adres waar we geboekt hadden. Het hotel ziet er wel uit zoals op de plaatjes, maar wel flink verouderd. En snelle check op google maps bevestigt mijn vermoeden. We zitten stukken meer inlands dan ons beloofd was. We nemen contact op met onze host, die met een kut excuus komt. Les geleerd, nooit boeken bij Airbnb als er geen reviews zijn!! Eigenlijk een beginnersfout, dus maken jullie hem a.u.b. niet!

We twijfelen over wat we gaan doen, we zijn moe en geïrriteerd en hebben absoluut geen zin in gedoe. Er zijn twee opties: contact opnemen met Airbnb en de situatie uitleggen of de situatie gewoon accepteren voor wat het is en er het beste van maken. Om ons hoofd weer een beetje te verkoelen besluiten we te gaan lopen naar het punt waar ons appartement eigenlijk had moeten zitten. Mochten we Airbnb besluiten te bellen, is dat wel handige informatie om te hebben namelijk. 25 minuten flink doorstappen zijn we eindelijk daar, pfoe dat viel nog meer tegen dan we dachten.

Ik herken wat dingen en bedenk me dat hier in de buurt de super mooie beach club Ku De Ta moet zitten. We lopen nog een stukje door. Als we een scooter verhuurder tegenkomen besluiten we er een te huren, onze voetjes beginnen pijn te doen. Een scooter huren is hier zo geregeld; je hoeft helemaal geen borg te betalen (of je paspoort achter te laten) en het huren van de scooter kost slecht 60.000 IDR per dag (ongeveer 4 euro). Koopje. Helm op en gaan!

Ku De Ta Bali

Ku De Ta is een verademing! Zodra ik de zee zie, doe ik wat ik elke reis doe: ik schop mijn teenslippers uit, geef mijn spullen aan Arthur en ren de zee in. HEERLIJK! Alle zorgen en irritaties zijn weer vergeten en ik geniet. Ik geniet van de prachtig ondergaande zon, de heerlijke beats van de DJ en we bestellen een overheerlijke cocktail. We blijven lekker eten en ik geniet van de heerlijke kreeft. Toch nog een mooie afsluiting van de dag!

We besluiten in het appartement te blijven: het bed, de airco en de douche zijn goed. En we hebben gewoon geen zin in nog meer gedoe. We redden ons wel met de scooter en het is maar voor 3 nachten! Ik laat natuurlijk wel mijn ongezouten mening achter op Airbnb.

Genieten in Seminyak

Seminyak is heerlijk! We vullen onze dagen met door de stad crossen op de scooter en we ontdekken de ene hotspot na de andere. Het verkeer in Seminyak is best druk en een tikje chaotisch, maar binnen de kortste keren hebben we het helemaal door en gedragen we ons als lokals op de scooter.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Helaas werkt onze huidskleur nog niet helemaal mee, want de politie pikt ons er bij een stoplicht uit. Of we even mee willen komen… Oeps… en iets wat ze wel vaker doen bij toeristen blijkt later. We hebben geen internationaal rijbewijs mee (klopt) en er wordt ons beweerd dat de boete hiervoor ruim 1 miljoen IDR bedraagt (60 euro). Ook zouden we door rood gereden zijn (klopt niet) en daar staat ook een hoog bedrag voor.

Ik geloof helemaal niets van de bedragen en begin tegen te sputteren. Meneer agent komt breed lachend aan met een gelamineerd lijstje met boetes. Hier zit duidelijk een luchtje aan. Zo zijn er twee boetes: geen internationaal rijbewijs en geen rijbewijs bij je. Het verschil komen we niet helemaal uit, maar als ik zeg dat we wel degelijk een rijbewijs hebben, maar dat dit thuis ligt, is dat oppeens ook goed. Verdacht of niet?

Bali Seminyak scooter huren

Hoewel de agenten de vriendelijkheid zelve blijven en ze er zelf ook wel een beetje moeilijk bij moeten lachen, zit je daar toch als toerist op een visum met zeven agenten om je heen. Ik heb het bedrag inmiddels flink naar beneden kunnen krijgen, maar ze willen alsnog een miljoen van ons. Echter is er nog klein een probleem: dat hebben we helemaal niet bij ons. We proberen dit uit te leggen, maar oom agent gelooft het niet helemaal. Dit verhaaltje heeft hij waarschijnlijk vaker gehoord. We laten het geld zien en hij bekijkt onze portemonnee nog eens goed, om te zien of er echt niet meer in zit. Bij het zien van onze Euro biljetten (15 Euro totaal) beginnen zijn ogen te glinsteren, ja Euro’s zijn ook goed hoor. Die verdwenen meteen in zijn borstzak.

Uiteindelijk betalen we iets van 30 euro, wat bijna 5x minder is dan het bedrag dat ze van ons wilde hebben. Bij het wegrijden op de scooter moeten we verschrikkelijk lachen, vooral van de spanning, maar ook omdat we nog een portemonnee in de tas hadden. Daar had oom agent mooi niet aan gedacht. Ach ja, hij blij, wij blij.

We zijn een mooi avontuur rijker en hebben weer wat geleerd! De rest van onze tijd in Seminyak hebben we de politie post vermeden.

Binnenkort volgt deel 2! Daarin vertrekken we uit Seminyak en verkennen we Bali verder!
en na deel 2 volgt deel 3! Waar we vertrekken naar de paradijselijke Gili eilanden, maar niet voordat we doodsangsten uitstaan…
De reis wordt afgesloten met het reisverslag deel 4

Deel met vrienden en familie

Join the Conversation

1. Leuk om te lezen, kijk uit naar deel 2! 🙂

2. Klinkt als een gezellig begin 😉

3. Jolien Bee says:

Waauw Bali, fantastische bestemming!

4. Wesley op Reis says:

WAUW geweldig ik hou echt van Bali.