Reisverslag IJsland deel 2 – Puffins & Pony’s

Deel met vrienden en familie

Reisverslag IJsland deel 2 – Puffins & Pony’s. Wanneer vrienden vóór de reis aan mij vragen wat ik allemaal wil gaan zien in IJsland, antwoord ik kort en krachtig: Puffins en Pony’s. Over het algemeen levert dat antwoord verbaasde blikken op.

Dit is het tweede deel van mijn reisverslag, mocht je deel 1 nog niet gelezen hebben, deze vind je hier: Reisverslag IJsland deel 1 – De zwarte stranden van Vík.

Gisteren hebben we rond Vìk al getuurd naar rotsen en kliffen om een puffin te spotten. In het Nederlands heten ze trouwens papegaaiduikers, maar de naam puffin past, als je het mij vraagt, veel beter bij hun schattigheid. Helaas zijn ze te ver weg en kunnen we geen enkele keer goed zien of het nou om puffins gaat of dat het toch doodgewone meeuwen zijn. Gelukkig vertrekken we vandaag naar Heimaey op Vestmannaeyjar; een stadje op een eiland dat onderdeel is van een aantal eilandjes vlak voor de zuidkust van IJsland. En daar zou zich één van de grootste kolonies puffins bevinden. Dikke kans dus dat we daar zo’n schattig vogeltje kunnen gaan spotten.

Geen ontbijt?

Eerst gaan we nog even langs de supermarkt, want ik moet altijd wat gegeten hebben, voordat ik op een boot stap, anders is de kans dat ik zeeziek word aanzienlijk groter. Bij de supermarkt in Vík aangekomen, blijkt deze helaas dicht. Dan maar onderweg wat eten! We komen een schattig restaurantje tegen, maar we zijn te laat voor het ontbijt. De ober komt wel met een andere optie. We mogen wat bestellen van het dessertmenu, dat vol staat met taartjes en kaas. Ach, waarom ook niet, we zijn op reis en we moeten toch wat eten. Of niets soms 😉

Onderweg naar de boot rijden we langs een prachtige waterval. Eigenlijk wil ik heel graag stoppen en hem bekijken, maar we willen absoluut de boot niet missen. Dat moet dus maar op de terugweg. De boottocht en alles er omheen verloopt super soepel en na een korte overtocht van slechts 35 minuten staan we met ons koekblikje van een huurauto op het eiland. We checken snel in bij ons Airbnb adres en gaan direct op pad.. op puffinpad!

vestmannaeyjar ijsland

Puffins of meeuwen?

Onderweg komen we een parkeerplek tegen met daarbij een pad dat richting een klif lijkt te lopen. We besluiten het erop te wagen. Aan het einde van het pad komen we een soort vogelspot hokje tegen, waar we in kunnen. Fijn om even te kunnen schuilen van de wind, want het waait hier ontzettend hard. We turen uit het raam en zien in de verte een vogel vliegen. En ja hoor! In tegenstelling tot in Vík kunnen we hier heel duidelijk zien dat het om een puffin gaat en niet om een meeuw! Als we beter kijken zien we ze ook overal op de kliffen nestellen. Ik ben enthousiaster dan een klein kind op Sinterklaasavond.

In het hokje zitten kleine schuifjes die je open kunt doen. Het waait dan wel meteen ijzig naar binnen, maar je kunt dan wel je camera er goed doorheen steken om de prachtige puffins op de foto te zetten. We balen stiekem een beetje dat we geen verrekijker bij ons hebben, maar met de zoomlens van mijn fotocamera komen we ook ver. We hebben gewoon puffins gezien!!

Na ons een flinke tijd vergaapt te hebben aan de puffins, rijden we weer verder. We stoppen op het hoogste punt van het eiland, waar ook een vuurtoren staat. Het is hier heerlijk rustig en zonnig en we besluiten een wandeling te maken. Onderweg komen we onwijs wollige, langharige schapen tegen. Een beetje de surfer dudes onder de schapen. Het pad brengt ons naar de kliffen en daar zien we ontzettend veel puffins, veel dichterbij dan eerder. Het lukt ons nu wel (met een zoomlens) om de beestjes prachtig op beeld te zetten!

Puffin gezien in ijsland

We zorgen dat we niet te dichtbij komen, want we willen de beestjes natuurlijk niet storen. Na flink wat foto’s te hebben gemaakt, gaan we er even rustig bij zitten en genieten we van het uitzicht. We zien de puffins heerlijk zweven door de lucht, om vervolgens een duikeling naar beneden te maken. Kleine acrobaten in de lucht zijn het. Het weer is heerlijk, zonnig en fris door de wind, maar absoluut niet koud.

Eilanden van ijsland

Al dat avontuur heeft ons hongerig gemaakt en we rijden weer richting het stadje. Onderweg komen we pony’s tegen en ik kan mijn geluk niet op. Puffins en pony’s beiden op één dag? Wat is IJsland heerlijk! We eten een heerlijke burger en pizza bij Grill 99 en appen natuurlijk meteen de foto’s van de puffins en pony’s aan het thuisfront.

Hoewel we een fijn hostelachtig Airbnb adres hebben, met een goede schone badkamer, lieve host en fijne bedden, is het dermate gehorig, dat ik het je niet durf aan te raden. Die nacht slapen we dan ook slecht.

vulkaanlandschap ijsland eiland

Vulkaan op Rare enge hoge trap op vestmannaeyjar ijsland

Rare enge hoge trap op vestmannaeyjar ijsland

Vulkaan of maanlandschap?

De volgende dag gaan we nog even op pad om de vulkaan te verkennen die zich op het eiland bevindt. Het landschap is bizar. Het doet mij vooral denken aan een maanlandschap. Het is ook nog eens ontzettend rustig hier. Op de top van de berg, in de verte, zien we twee mensen lopen, maar dat is het dan ook wel. Heel wat anders dan wat ik normaal gewend ben, als een echt stadsmeisje.

Het geslenter over de vulkaan, het ontdekken van paadjes en trappetjes… het is allemaal heerlijk rustgevend.

Daarna is het helaas alweer tijd om naar de boot te vertrekken. Het is op het eiland zó heerlijk rustig en sereen, dat ik hier nog wel een dag had kunnen blijven. Maar goed, de rest van IJsland roept!

Dit was mijn tweede reisverslag van mijn reis door IJsland. Binnenkort kunnen jullie het volgende deel lezen: Reisverslag IJsland deel 3: Lekker toeristisch!

Deel met vrienden en familie

Join the Conversation

1. Oooh puffins zien staat nog op mijn bucketlist! Ik kom wel op die plekken maar nooit in het goede seizoen haha. Jaloers dat je ze wel gezien hebt! Heb in IJsland ook op zo’n paardje gereden (je mag ze dus geen pony’s noemen is mij vertelt ;)), was vroeger toen ik jong was een paardenmeisje en had een obsessie met IJslanders. Zo leuk om er dan op 1 te rijden in IJsland <3

1. Je wilt niet weten hoe blij ik was om die kleine beestjes te zien, wat een geluk.

Ijslanders waren ook als kind een kleine obsessie voor mij, zo schattig en harig. Wist helemaal niet dat je het geen pony’s mocht noemen, oeps 😉